Klachten: De meeste cliënten zijn tevreden over hun therapeut, maar het kan voorkomen dat dat niet het geval is. U kunt dan het volgende doen:Praat hierover met uw therapeut. Dit kunt u zelf doen, of samen met een wettelijk vertegenwoordiger. U kunt uw vragen of bezwaren eventueel ook telefonisch of per e-mail voorleggen aan de therapeut.
De therapeut kan meer informatie geven en/of de behandeling nogmaals uitleggen. Ook voor de therapeut is het belangrijk te weten dat er vragen zijn over de behandeling of dat er iets niet goed gegaan is.
Als u er samen niet uitkomt, kunt u contact opnemen met de beroepsvereniging. De beroepsvereniging bespreekt met u de ontstane situatie en geeft aan welke mogelijkheden er zijn. Dit gesprek is vertrouwelijk. Wij respecteren uw privacy.Wanneer u een klacht wilt indienen, kunt u op de site van de NVPA een klachtenformulier invullen (kopje cliënten – een klacht indienen) Dit formulier is strikt vertrouwelijk en wordt alleen gebruikt om de klachtenfunctionaris en/of de geschilleninstantie te informeren. In dit formulier kunt u uw gegevens invullen en de klacht omschrijven.
Nadat u het ingevuld heeft kunt u het printen en in een gesloten enveloppe opsturen aan het secretariaat van het NVPA, Losplaats 14B, 5404 NJ Uden. U kunt het ook opslaan en per e-mail naar ons toesturen: klachten@nvpa.org Alleen met uw toestemming sturen wij uw klacht vervolgens door naar de coördinator van de poule van onafhankelijke klachtenfunctionarissen. Dat zijn allen professionals met wie u uw klacht kunt bespreken en van wie u een advies krijgt wat te doen met uw klacht.
Het NVPA heeft het klachtenreglement afgestemd op de Wkkgz en de SCAG en dit reglement is goedgekeurd door cliënten- en patiënten belangenorganisaties.Wilt u meer weten over de klachtenprocedure dan kunt u het klachtenreglement raadplegen – op de site van de NVPA kopje cliënten – een klacht indienen. De klachtenprocedure (conform de Wkkgz) staat hierin uitvoerig beschreven.
De tuchtrechtprocedures
Klachten betreffende een beroepsbeoefenaar, die ingeschreven is in het RBCZ-register, of een zorgverlener die ingeschreven is in het TCZ-register of over een student die door de opleiding is aangemeld voor het TCZ-register en derhalve onderhevig is aan het tuchtrecht, worden schriftelijk bij het ambtelijk secretariaat van TCZ ingediend en ter kennis gebracht van in eerste instantie het College van Toezicht. Voor alle hierboven genoemde partijen geldt, dat zij aan de verplichtingen ten opzichte van de beroepsorganisatie, opleiding en TCZ/RBCZ hebben voldaan.
Klaagschrift
Een klacht kan schriftelijk, of via de e-mail ingediend worden bij het ambtelijk secretariaat van de Stichting Tuchtrecht Complementaire Zorg, Postbus 340, 8260 AH Kampen. klachten@tcz.nu
Het klaagschrift bevat:
a. de naam, de voornamen en het adres van de klager;
b. de klacht en de feiten en gronden waarop deze berust;
c. de naam, het werkadres en, voor zover bekend en eventueel het woonadres van degene over wie wordt geklaagd.Voor verdere informatie kunt u terecht op de volgende website: TCZ | Tuchtrecht Complementaire Zorg